Aproximativ 70.000 de copii cu dizabilități sunt înregistrați în evidențele statului în România. Cu toate acestea, estimările UNICEF pentru Europa și Asia Centrală spun că doar o treime din copiii cu dizabilități sunt înregistrați ca atare oficial, făcând astfel ca majoritatea acestor copii să fie, în realitate, invizibilă, arată reprezentanții organizației.
Campania „Creștem mai puternici când creștem împreună”, lasată, joi, de Ministerul Muncii și Protecției Sociale prin Autoritatea Națională pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilități, Copii și Adopții (ANDPDCA), Ministerul Educației și Cercetării și UNICEF, se adresează atât familiilor cu copii cu dizabilități cu vârsta cuprinsă între 0 și 6 ani, cât și tuturor părinților și profesioniștilor care lucrează cu
„Putem, știm, vom reuși. Cred că împreună vom reuși să construim o societate în care diversitatea este o normalitate, o societate echitabilă, zâmbitoare tuturor copiilor. Este un proces complex și de lungă durată, care se adresează atât școlii, cât și părinților și altor instituții sau autorități, însă, cu eforturi și implicări comune, copiii vor simți că aparțin aceleiași comunități. Împreună suntem mai puternici! România incluzivă este România educată”, a declarat Monica Anisie, ministrul Educației și Cercetării.
Unul dintre mesajele-cheie ale campaniei este că locul copiilor cu dizabilități e împreună cu ceilalți copii, în familie, la grădiniță și în comunitate. Toți copiii pot să învețe și, cu cât dizabilitatea este identificată mai devreme, cu atât cresc șansele de a avea un progres mai rapid în dezvoltare. De asemenea, cu cât vârsta unui copil cu dizabilități este mai mică la înscrierea în grădiniță și școală, cu atât cresc șansele acestuia la dezvoltare și la o viață mai bună.
„Copiii cu dizabilități au dreptul la educație de calitate”
„Incluziunea copiilor cu dizabilități reprezintă nu numai o obligație legală, dar și o datorie morală pe care noi o avem ca societate. Copiii cu dizabilități au dreptul la educație de calitate și servicii în comunitate, alături de toți ceilalți copii, iar acestea trebuie să constituie priorități efective pentru autoritățile competente”, a declarat Mădălina Turza, președinte ANDPDCA.
Studiile au arătat că, atunci când copiii cu diverse abilități învață împreună în aceeași clasă, performanțele tuturor copiilor din clasa respectivă cresc, contrar părerii generale că un copil cu dizabilități duce la performanță școală scăzută pentru ceilalți. Studiile mai arată și că discriminarea împotriva copiilor cu dizabilități se reduce. Dizabilitatea nu trebuie să fie un motiv de excluziune, transmite campania lansată joi.
„Convenția cu privire la Drepturile Copilului prevede aceleași drepturi pentru toți copiii, indiferent de abilitățile pe care le au. Toți copiii pot învăța și au dreptul să meargă la creșă și la grădiniță și, apoi, la școală. Un copil cu o dizabilitate trebuie să se poată juca, să poată învăța și crește împreună cu toți ceilalți copii și niciun copil nu trebuie să fie definit de dizabilitatea pe care o are. Ca societate, e nevoie să lucrăm pentru a face lumea din jurul copiilor cu dizabilități mai prietenoasă, mai primitoare și mai incluzivă. Totodată, cerem ca părinții să fie sprijiniți cu resurse și servicii adecvate”, a declarat Gabriel Vockel, reprezentant adjunct al UNICEF în România.
Potrivit UNICEF, copiii cu dizabilități reprezintă unul dintre cele mai marginalizate și mai excluse grupuri din societate, confruntându-se zilnic cu discriminarea care ia forma atitudinilor negative, lipsa politicilor și a unei legislații adecvate, ceea ce le împiedică accesul la îngrijire medicală, educație și le pot pune în pericol însăși viața.
Datele UNICEF arată că cel puțin 75% din numărul estimat de 5,1 de milioane de copii cu dizabilități care trăiesc în Europa Centrală și de Est și în Asia Centrală sunt excluși de la o educație incluzivă de calitate.
Sursa video: UNICEF România